Hur du jobbar tillsammans med din kropp och din muns naturliga medicinskåp.

Människokroppen är hem till lika många mikroorganismer som det finns stjärnor i himlen, ett vänskapligt litet universum av bakterier som följer med oss vart vi än går. Fördelarna med att ha så många (om än små) vänner är många - bland annat så hjälper de oss att smälta vissa typer av mat, genererar energi, upprätthåller hudens skydd, assisterar regleringen av metaboliken, håller dåliga externa mikroorganismer borta och hjälper oss ta itu med dåliga mikroorganismer som försöker invadera oss.

Som vilken bra värd som helst, är det såklart vårt jobb att säkerställa att omgivningen runt dessa snälla bakterier är hälsosam och lycklig.

Så boostar du dina goda bakterier

Vetenskapen bakom hur man skapar ett bra hem för goda bakterier utvecklas ständigt, men det finns några olika saker som kan hjälpa dig säkerställa att din samling av orala mikrober är hälsosam och balanserad:

  • Ät mer växtbaserad mat. Många forskare som jobbar inom detta område anser att en mer växtbaserad kost är en bra start. Det innebär allt som inte kommer från djur - frukt, grönsaker, fullkorn, linser, tofu och nötter. Istället för att helt utesluta animaliska produkter från vår kost så kan bara införandet av några fler växtbaserade näringskällor hjälpa till att främja en mer balanserad oral miljö och bra hälsa generellt.
  • Skär ner på sockret. Det har länge varit känt att socker inte är bra för den orala hälsan, och ny forskning fyller i svaren till varför. Forskare tror att en av de skadliga effekterna av en sockerrik diet kan vara dess påverkan på våra orala bakterier, där tillväxten av syra-älskande bakterier såsom Streptoccocus mutans främjas vilket bidrar till karies och parodontala sjukdomar, medan andra godartade bakterier hämmas.
  • Undvik drycker med hög syrahalt. Sura drycker ses också som en fiende när det kommer till den orala munhälsan. Även sockerfria versioner kan ändra balansen av mikroorganismer och störa de goda bakterierna. Återigen så behöver detta inte betyda att man måste utesluta dessa drycker helt, men njuta av dem med måtta någon gång då och då.
  • Diabetiker? Försök hantera dina blodsockernivåer. Om du lever med diabetes så kan underhållet av sjukdomen spela en riktig roll för munhälsan. Orala bakterier kan bli störda av fluktuationer i blodsockret. Så medan vi redan visste att välkontrollerad diabetes är bättre för hälsan på många sätt, kan det vara intressant att veta att en välbalanserad mikroflora kan vara en av dem.
  • Välj en tandkräm som boostar bakterier. En god oral munhälsa är såklart grunden till all munvård. Traditionellt har en god munhälsa definierats av att borsta tänderna minst två gånger om dagen, använda tandtråd och använda munskölj. Hursomhelst är valet av tandkräm också viktigt. Att använda ett varumärke som Zendium, som är speciellt utvecklad för att boosta de goda bakterierna i din mun på bekostnad av de dåliga bakterierna, är ett bra sätt att upprätthålla en hälsosam oral mikroflora.
  • Sluta röka. Sist men inte minst kommer ett annat klassiskt hälsoråd - vikten av att ge upp rökningen - som får än mer rättvisa när det kommer till orala bakterier. Forskning anser att rökning kan skada den delikata balansen bland orala mikroorganismer; bara en av många bra anledningar att fimpa den där cigaretten.
  • Med så många bra exempel på sätt att boosta de goda bakterierna i våra munnar inom räckhåll är det dags att ta action. Med tanke på alla de viktiga sakerna de gör för oss, är det på tiden att vi visar våra värdefulla mikrobiska vänner lite kärlek tillbaka.

Människokroppen är hem till lika många mikroorganismer som det finns stjärnor i himlen.

Back to top